Στις 6 Φεβρουαρίου ( 6 Φεβρουαρίου του 1945 γεννιεταιστην Jamaica.)ενας από τους σπουδαιότερους μουσικούς του πλανήτη και του μεγαλύτερου που ανέδειξε
η Τζαμάικα, του ασύγκριτου , αξεπέραστου, αδιαμφισβήτητου ηγέτη της reggae σκηνής Bob Marley το όνομα του
οποίου έχει ταυτιστεί με αυτήν την μουσικη . Η μουσική του Μπομπ Μάρλεϊ αποκτα
ολοένα και μεγαλύτερη δημοτικότητα ακόμη και μετά θάνατο του. Ήταν ο
τραγουδιστής των Wailers, μιας εξαμελούς μπάντας που αποτελούσαν οι: Bob Marley, Bunny Wailer, Peter Tosh,
Junior Braithwaite, BeverleyKelso
και Cherry Smith.
Τα τραγούδια του Bob Marley αποτέλεσαν έμπνευση για
πολλούς μουσικούς. Ένας χαρισματικός καλλιτέχνης, ένας υπέροχος τραγουδιστής
και συνθέτης. Τα τραγούδια του ζουν για πάντα και απόδειξη αποτελεί ένας
σημαντικός αριθμός από compilations που κυκλοφορούν ακόμα και σήμερα. Ο Bob
Marley μαζί με τους Wailers ηχογράφησε μια σειρά από άλμπουμ που επανεκδόθηκαν
αργότερα.Σύμφωνα με στοιχεία της Island
Records, τα έσοδα από τις παγκόσμιες πωλήσεις των δίσκων του έχουν
ξεπεράσει τα 190 εκατομμύρια δολάρια. . Και η μουσική του διαδόθηκε σε όλη την
παγκόσμια μουσική «βιομηχανία». Αλλά δεν ήταν μόνο τα άλμπουμ και οι περιοδείες
του που έγραψαν ιστορία.Ήταν ο πρώτος που κατάφερε να διαδώσει τη μουσική των
Ρασταφαριανών από τις κοινωνικά φτωχές περιοχές της Τζαμάικα στη διεθνή μουσική
σκηνή. Σ τις αρχές του 1970 πιστός στο
ρασταφαριανισμό είχε ήδη κερδίσει την προσοχή στην μουσική σκηνή με τις
ηχογραφήσεις
του που αφορούσαν πολιτικές, θρησκευτικές και κοινωνικές του σκέψεις . Οι
στίχοι από τα τραγούδια του είναι ένα μείγμα θρησκείας, μυστικισμού, πολιτικής
επαγρύπνησης και γεμάτοι κοινωνικά μηνύματα.
Ήταν η φωνή των Rastafari και των
φτωχών και αδικημένων κατοίκων της Τζαμάικα, κάτι που ξέφυγε από τα σύνορα της
χώρας και έγινε σημαία πολλών κοινωνικών μειονοτήτων παγκοσμίως. Η μουσική του
ήταν ένα ισχυρό φίλτρο σε δύσκολους καιρούς . Το μήνυμα του ένα παγκόσμιο
μήνυμα αγάπης και η επιδίωξη του η συμφιλίωση όλων των ανθρώπων ανεξαρτήτως
χρώματος και πολιτικής πεποίθησης. Είναι ο πρώτος σταρ που προήρθε από τον
τρίτο κόσμο και άγγιξε της καρδιές όλου του κόσμου.
Ο Μάρλεϊ γεννήθηκε σε ένα μικρό χωριό του Nine Mile, το Saint Ann Parish, στη
Τζαμάικα. Το πλήρες όνομά του ήταν Νέστα Ρόμπερτ Μάρλεϊ. Ένα τζαμαϊκανό
διαβατήριο στη συνέχεια θα του αλλάξει το πρώτο με το μεσαίο του όνομα. Ο
πατέρας του, Norval SinclairMarley, (γεννημένος το 1895)
ήταν
λευκός Τζαμαϊκανός με αγγλική καταγωγή, που ζούσε στο Λίβερπουλ. Ο Norval ήταν
ναυτικός αξιωματούχος, καπετάνιος και επιθεωρητής φυτειών, όταν γνώρισε και
παντρεύτηκε την Σεντέλα Μπούκερ (1926-
2008), μια μαύρη Τζαμαϊκανή μόλις δεκαεννιά χρονών τότε.
Ο Norval παρείχε
οικονομική υποστήριξη στη γυναίκα και το παιδί του, αλλά σπάνια τους έβλεπε, λόγω
των συχνών μακρινών ταξιδιών του. Το
1955, όταν ο Μάρλεϊ ήταν 10 χρονών, ο πατέρας του πέθανε από καρδιακή
προσβολή σε ηλικία 60 ετών. Ο Μάρλεϊ ήταν θύμα ρατσισμού στην παιδική του
ηλικία λόγω της ανάμεικτης καταγωγής του και ήρθε αντιμέτωπος με ερωτήσεις για
την φυλετική του ταυτότητα κατά τη διάρκεια της ζωής του. Κάποτε δήλωσε:
Δεν είμαι προκατειλημμένος απέναντι του. Ο
πατέρας μου ήταν λευκός και η μητέρα μου μαύρη. Με φωνάζουν μιγά ή κάπως έτσι.
Δεν είμαι σε καμία πλευρά. Ούτε στην μαύρη, ούτε στην λευκή. Είμαι στου Θεού
την πλευρά, Αυτού που με έπλασε και με έκανε να προέρχομαι από την μαύρη και
την λευκή.
Σε ηλικία δεκατεσσάρων ετών Μάρλεϊ και η
μητέρα του μετακόμισαν σε μια φτωχογειτονιά του Κίνγκστον, στη Trenchtown, μετά το θάνατο του Norval. Αναγκάστηκε
να μάθει αυτοάμυνα για να υπερασπίζει τον εαυτό του από παλικαρισμούς που τον
είχαν σαν στόχο λόγω της καταγωγής και του αναστήματος του (1.63 μ. ύψος).
Κέρδισε τελικά φήμη για τη φυσική του δύναμη και το ψευδώνυμο «Tuff Gong».
. Παράτησε το σχολείο και
ξεκίνησε να εργάζεται ως μαθητευόμενος σε ένα σιδεράδικο Τον καιρο που ο Μπομπ
μαθαινε την τεχνη του συγκολλητη γνωριστηκε με τον Desmond Dekker που επισης εργαζοταν εκει και ειχε παθος με την μουσικη ευελπιστώντας
καποτε να γινει μεγαλος μουσικος, Ο
Dekker ενθαρρυνε τον Μπομπ να να
ασχοληθει και εκεινος,
Ο Μπομπ αρχισε τα βραδια
που ειχε ελευθερο χρονο να γραφει δικα του τραγουδια .Στις αρχες της της
δεκαετιας του 60 αρχισε να γνωριζει επιτυχια ο jimmy cliff “Misjamaica”,Hurricane
Hattie” και να αποκτα ονομα στο kingston.Ο Dekker ηταν φιλος του και
υποσχεθηκε στον Μπομπ αν ηθελε να γραψει
δισκο θα του τον γνωριζε.Η η συναντηση
εγινε και ο ο cliff “ πηρε τον μπομπ
μαζι του στα Beverly Studios και
τον συστησε στον Leslie kONG τα "Judge Not" Terror και "One Cup of Coffee ηταν το αποτελεσμα . Τα τραγούδια
κυκλοφόρησαν από την εταιρία Beverley με το ψευδώνυμο Μπόμπι Μάρτελ, ελκύοντας
ελάχιστο ενδιαφέρον. Τα ίδια τραγούδια επανακυκλοφόρησαν σε μια μεταθανάτια
συλλογή με την δουλειά του Μάρλεϊ, Songs
of Freedom.
Ο Μάρλεϊ έγινε φίλος με τον Neville "Bunny" Livingston (αργότερα γνωστός ως Bunny Wailer), με τον οποίο ξεκίνησε να
παίζει μουσική . Στον ελεύθερο χρόνο του, αυτός και ο Livingston έπαιζαν
μουσική με τον Joe Higgs, ένα τοπικό
τραγουδιστή που είχε ασπαστεί τον Ρασταφαριανισμό και θεωρείται από πολλούς
μέντορας του Μάρλεϊ. Σε μια τέτοια συνεύρεση με τον Higgs και τον Livingston ο Μάρλεϊ γνώρισε τον Peter McIntosh(αργότερα γνωστό ως Peter Tosh), με
τον οποίο είχαν κοινές μουσικές φιλοδοξίες.
Το 1963, ο Μπόμπ Μάρλεϊ, ο Bunny Livingston, ο
Peter McIntosh, ο Junior Braithwaite, ο Beverley Kelso και ο Cherry Smith
δημιούργησαν ένα ska/rocksteady συγκρότημα,αποκαλώντας
τους εαυτούς τους The Teenagers. Αργότερα άλλαξαν το όνομα τους σε The Wailing
Rudeboys, μετά σε The Wailing Wailers και τελικά σε The Wailers.
Η χρονια
που η υπολοιπη Jamaica εκτος από το Trenchtown, πρωτακουσε για τους Wailers
ηταν το 1964 κε αυτό χαρι στο Simmer Down ηταν ο πρωτος δισκος που
κυκλοφορησαν σαν μπαντα αλλα όχι ο πρωτος που ηχογραφησαν .Το 1965 οι wailers ειχαν μια σειρα από
επυτιχιες από το
Label του Coxson Doddόπως το” It Hurtis To Be Alone” IAm Still
Waiting “ και I Need You”
Tα περισσοτερα κομματια από αυτους τους δισκους ηταν ηρεμες
αισθηματικες μπαλαντες , και σε αυτους,
μπορει να ακουσει κανεις την επιδραση της Μαυρης μουσικης Της Βορειου Αμερικης
.Το γκρουπ δεν πηρε σχεδον καθολου χρηματα,από τις πρωτες αυτές δουλιες παρολο που αυτοι οι δισκοι
,μπηκαν στα τοπικα charts .Η βιομηχανια δισκων ηταν ακομα καινουργια και
ανοργανωτη ,ενώ οι λιγοι παραγωγοι ηταν μονοπωλιο και ολο εκμεταλλευση.
Εκεινη την περιοδο η
μπαντα ηταν σχεδον υπο διαλιση.Ο μπομπ παντρευεται την RitaAnderson στις 10
Φεβρουαρίου 1966, και μετακόμισαν για ένα μικρό χρονικό διάστημα στο στο
Delaware του Wilmington Η.Π.Α στην μητερα του. Εκεί δούλεψε σαν καθαριστής
στο ξενοδοχείο DuPont και στη νυχτερινή βάρδια της γραμμής συναρμολόγησης της
Chrysler,
Η διαμονή στην Αμερική ήταν βραχύβια. Εργάστηκε
αρκετά ακριβώς να χρηματοδοτήσει πραγματική φιλοδοξία του: τη μουσική. Τον Οκτώβριο του 1966 ο Bob Marley,
μετά από οκτώ μήνες στην Αμερική, επέστρεψε στην Τζαμάικα. Ήταν μια
διαμορφωτική περίοδο στη ζωή του. Ο
αυτοκράτορας Χαϊλέ Selassie είχε κάνει μια επίσκεψη στην Τζαμάικα, τον
Απρίλιο του ίδιου έτους. Μέχρι τη στιγμή που ο Bob εκ νέου εγκαταστάθηκαν στο
Κίνγκστον το Rastafarian κίνημα είχε αποκτήσει νέα πίστη. Με την επιστροφή του στη Τζαμάικα, οΜάρλεϊ έγινε μέλος του Ρασταφαριανού κινήματος αφήνοντας dreadlocks , ένα από τα σύμβολα των Ρασταφαριανών. Την ιδια χρονια
ο
Braithwaite, ο Kelso και ο Smith
είχαν αποχωρήσει από τους Wailers,
και ο Marley ενώθηκε με Bunny
και Peter να σχηματίσουν εκ νέου την ομάδα, τώρα γνωστή
ως The Wailers. Ρίτα, επίσης, είχε ξεκινήσει μια καριέρα της στο τραγούδι, με
μια μεγάλη επιτυχία με το "Pied Piper", μια κάλυψη ενός τραγουδιού
αγγλική ποπ. Τζαμαϊκανή μουσική, ωστόσο, αλλάζει. Η bouncy ska ρυθμόι είχαν αντικατασταθεί από έναν πιο αργο πιο αισθησιακό ρυθμό που ονομάζεται rock steady.
Η στροφη των Wailers
στον Ρασταφαριανισμό τους έφερε σε
σύγκρουση με Coxsone Dodd και,
αποφασισμένοι να ελέγχουν τη μοίρα τους,
η ομάδα δημιούργησε τη δική τους δισκογραφική
εταιρεία «Wailing Soul» Παρά τις
λίγες πρώτες επιτυχίες, , αυτή η
προσπάθεια τους είχε τεραστια προβλήματα
και απέτυχε.
Εκείνη την περίοδο στα τέλη τις δεκαετίας του
60 αρχίζει μια γόνιμη συνεργασία τον
wailers με τον Lee "Scratch"
Perry και τους Upsetters. χάρι στην συνεργασία τον wailers με τον χαρισματικό και ταλαντούχο Lee, Αν και σύντομη αποδείχτηκε πολύ
παραγωγικότατη ηχογράφησαν και παρήγαγαν πάνω από 30 κομμάτια με πιο γνωστά small axe 400 years (που έγραψε ο Peter
Tosh) Mr Brown και αλλα με την ετικέτα των upsetter " εκδοθηκαν δυο Αlbum το Soul Rebel και το SoulRevolution..
Ενώ στην
Αγγλία Η Trojan recorts
κυκλοφόρησε το African Herbsmann και το Rasta
Revolution εκείνη την περίοδο τις
δημιουργίας του Bob με
τον Lee Η μουσική τον wailers έγινε γνωστη ως ‘”Rebellion music” ήταν Η απήχηση του δίσκου Rebel music με το οποιο όταν ο Bob τραγουδουσε το”Ι am rebel soul “ξεσήκωνε όλο το Kingston μαζί του . Ενώ η
συνεργασία τους κράτησε λιγότερο από ένα χρόνο, από πολλούς θεωρείται πως
ηχογραφήθηκαν οι καλύτερες δουλειές των The Wailers. Ο Μάρλεϊ και ο Perry
χώρισαν μετά από μια φιλονικία που αφορούσε τα δικαιώματα των ηχογραφήσεων,
αλλά παρέμειναν φίλοι και ξαναδούλεψαν μαζί τα επόμενα χρόνια. Στα 1970 παρόλη την αποτυχία τις
Wailing Soul αποφασίζουν να ιδρύσουν για δεύτερη φορα μια εταιρία την “Tuff Gong “όπως την ονόμασαν που είχε έδρα σε ένα κατάστημα δίσκων
στην King Street127 στο Kingston με μεγαλύτερη επιτυχία αυτήν την φορα Και
αρκετά γνωστά κομμάτια όπως το “Trenchston
Rock” μια από τις μεγαλύτερς επιτυχίες στην ιστορία τις Jamaica τον ίδιο καιρό Η Wailers
ενισχυθηκαν με την προσχώρηση τον
αδελφον ο Aston “family man” barret
και Carlton Carlie Barret Η αδερφοί Barret ήταν
ταλαντούχοι star σαν ‘sessions musicians ‘που χρησιμοποιούσε
ο o Lee perry στις περιοδείες
του ,όπως στην περιοδεία τον upsetter
στην Αγγλία το 1970. Έτσι έκλεισε άλλο
ένα κεφαλαιο στην ιστορία τον wailers το διάστημα τις συνεργασίας με τον Lee "Scratch" Perry ήταν
σύντομο αλλα πολύ παραγωγικότατο και ίδιος πολύ σημαντικό για τον Bob ο οποιος βρήκε την ευκαιρία
να πραγματοποίηση μια καινούργια αρχή.
Στα Τέλη του
1971 θα συμβεί ένα σημαντικό γεγονός στην πορεία του bob και τον
wailers η συνεργασία τους με τον Chris Blacwell .
O,Aγγλος
παραγωγος και ιδρυτης της εταιριας
Island Records
βλέποντας το ταλέντο και την δυναμική τον wailers και του bob marley ,
προτείνει στον Bob την
χρηματοδότηση ενός album θέτοντας ως ορο ότι αν το έπαιρνε απόφαση τότε θα
περνούσαν αρκετό χρονικό διάστημα στο studio ώστε να το κάνουν πραγματικά
τέλειο και δυνατό.
Να σημειωθεί ότι ο
BLACWELL είχε ιδιαίτερη θετική
άποψη σχετικά με την Reggae και με τον Ρασταφαριανισμο, καθώς πέρασε τα παιδικά του
χρονια στην jamaica, και από ένα σημαντικό γεγονός στην ζωή του εκει ,καθώς
είχε διασωθεί μετά από μια περιπέτεια
στην θάλασσα από Rasta ψαράδες, Η συμφωνία έκλεισε και ο
bob με την μπάντα άρχισε να ηχογραφεi στα Dynamic Studios στην Aγγλια .to αποτέλεσμα ήταν το καταπληκτικό και
πλουτισμένο CATCH A FIREμε
τα συνθεσάιζερ τις σλάιντ κιθαρες και τα
κίμπορτς τελειοποιήθηκε αυτό το υπέροχο
album ανοίγοντας τον δρόμο στον Bob marley & Thewailers να γίνουν παγκόσμια γνωστοί . Η αίσθηση που
έκανε το “CATCH A FIRE”είχε
ως αποτέλεσμα τα μουσικά μέσα ενημέρωσης στην Αγγλια και διεθνώς! να πάρουν πλέον πολύ πιο “σοβαρά” αυτή την μουσική, και τον BobMarley & TheWailers,!!
Το
άλμπουμ των Catch A Fire, με την
τεραστια και παγκοσμια απήχηση κυκλοφόρησε
το 1973 . Ο δρόμος πλεον προς
την κορυφή και καταξίωση του Bob
Marley & the wailers και την αναγνώριση αυτής τις μουσικής ήταν ανοιχτός.
Ακολούθησε ένα χρόνο
αργότερα το Burnin', που
συμπεριελάμβανε τα τραγούδια "Get
Up, Stand Up" και "I Shot The Sheriff". Ο Έρικ Κλάπτον
επιμελήθηκε το "I Shot The Sheriff" σε μια έκδοση πιο φιλική προς
τα ακούσματα της εποχής, ενισχύοντας έτσι το διεθνές προφίλ του Μάρλεϊ.
1973 Πρώτη διεθνής
περιοδεία στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Και Πρώτη καυγάδες με τους Wailers μετά την περιοδεία στην Βρετανία, μετά από 12
χρόνια Νέβιλ Peter Tosh και ο Bunny Wailer έφυγαν από το συγκρότημα
Και ακολούθησαν σόλο καριέρα. Για την αιτία της
διάλυσης γίνονται μόνο εικασίες. Μερικοί πιστεύουν ότι υπήρχαν διαφωνίες
ανάμεσα στους Livingston, McIntosh και Μάρλεϊ για τις συναυλιακές τους
εμφανίσεις, ενώ άλλοι ισχυρίζονται πως απλά οι Livingston και McIntosh
προτιμούσαν τη σόλο καριέρα. Ο McIntosh ξεκίνησε ηχογραφήσεις με το όνομα Peter
Tosh και ο Livingston συνέχισε ως Bunny Wailer.
Παρά τη διάλυση, ο Μάρλεϊ συνέχισε να ηχογραφεί σαν Bob
Marley & The Wailers. Τη νέα του μπάντα απάρτιζαν τα αδέλφια Carlton και Aston "Family Man"
Barrett στα ντραμς και στο μπάσο αντίστοιχα, οι Junior Marvin και Al
Anderson στην κιθάρα, Tyrone Downie και
Earl "Wya" Lindo στα
πλήκτρα και Alvin "Seeco"
Patterson στα κρουστά. Το συγκρότημα
I Threes, αποτελούμενο από τις Judy Mowatt, Marcia Griffiths και τη γυναίκα του Μάρλεϊ, Ρίτα, ανέλαβε τα δευτερεύοντα (background) φωνητικά.
Το 1975
συντελέστηκε η διεθνής αναγνώριση του Μάρλεϊ, έξω από τα όρια της Τζαμάικα, με
την επιτυχία του τραγουδιού "No
Woman, No Cry" από το άλμπουμ Natty
Dread. Τώρα, ο Μπομπ Μάρλεϊ είναι ένας καλλιτέχνης παγκοσμίου βεληνεκούς, με
γεμάτες συναυλίες όπου κι αν εμφανίζεται. Η ρέγκε (ένα κράμα σκα, ρυθμ
εντ μπλουζ και ροκ, μια μουσική νευρώδης και ράθυμη συγχρόνως) γίνεται
παγκόσμια μουσική γλώσσα και επηρεάζει πολλούς καλλιτέχνες σε κάθε
σημείο του πλανήτη. Καλοκαίρι του 1975 NATTY
DREAD TOUR στις Η.Π.Α και Αγγλια , στην Νέα Υόρκη και στο Manhattan Center 6 συνεχόμενα βραδια τα εισιτήρια ειχαν ‘’εξαφανιστει’’ «sold out»!!
Ακολούθησε το ακόμα πιο επιτυχημένο άλμπουμ, Rastaman Vibration (1976),το
οποίο παρέμεινε τέσσερις εβδομάδες στα Top Ten στις ΗΠΑ.
smile jamaica concert 1976
Στα μέσα της δεκαετίας του 70 η Τζαμάικα βρισκόταν στα
πρόθυρα του εμφυλίου πολέμου. Το νησί Καραϊβικής «πνιγόταν» οικονομικά, η
αστική ανησυχία και αστάθεια και ο πολιτικός ανταγωνισμός κόστιζαν τις ζωές
πολλών τζαμαϊκανών. Η κατάσταση χειροτέρευε συνεχώς μέρα παρά μέρα.Για μέρος
των προβλημάτων που αντιμετώπιζε η χώρα ευθυνόταν ο Michael Manley, ηγέτης του
αριστερού Λαϊκού Εθνικού Κόμματος (PNP), όχι πως βέβαια όλα τους μπορούν να
αποδοθούν στις πολιτικές επιλογές του.Όταν ο Manley έγινε πρωθυπουργός το 1972,
κράτησε εξ αρχής μια ισχυρή μη-κεφαλαιοκρατική στάση, εξοργίζοντας όχι μόνο
τους πλούσιους Τζαμαϊκανούς και επενδυτές, αλλά και το Λευκό Οίκο ,καθώς
υποστήριξε την ανεξαρτησία του Πουέρτο Ρίκο και διατήρησε στενές σχέσεις με την
Κούβα του Φιντέλ.Στην προσπάθεια της να οδηγήσει την κυβέρνηση Manley σε
πτώχευση, η Ουάσιγκτον άρχισε «τη συμπίεση στην οικονομία» όπως ο ίδιος ο την
περιέγραψε.
Λόγω αυτών των ενεργειών, πολλοί τζαμαϊκανοί και ξένοι επενδυτές
άφησαν τη χώρα. Υπήρξε μια αυξανόμενη έλλειψη αγαθών ενώ περισσότεροι από 750
άνθρωποι πέθαναν λόγω των τρομοκρατικών ενεργειών που υποστηρίχθηκαν από τη
CIA.Αντί του Manley, οι ΗΠΑ θέλησαν να ανεβάσουν στην εξουσία τον ηγέτη του
Εργατικού Κόμματος (JLP), Edward Seaga. Όμως ούτε ο Manley αλλά ούτε και ο
Seaga διεξήγαγαν μια δίκαιη πολιτική μάχη. Αμφότερες οι δυο πλευρές είχαν
μισθώσει ομάδες γκάγκστερ των γκέτο με σκοπό να προσελκύσουν δια της βίας όλο
και περισσότερους υποστηρικτές
Η μάχη
των αντίπαλων γκέτο στο Kingston, οδομαχίες και η βια ηταν καθημερινό φαινόμενο Πολιτικές συμμορίες έχουν χωρίσει την πόλη. Δύο κόμματα ανταγωνίζονται
επιφανειακά το κομμουνιστικό που κυριαρχείται από το
κυβερνών κόμμα με επικεφαλής τον Michael Manley και το PNP αντιπολίτευση
υπερσυντηρητικό JLP για Edward Seaga. Ο Bob Marley έχει φίλους και στις δύο
πλευρές, που προέρχονται από την ίδια γειτονιά, όπως αυτόν. Αυτός δεν μπορεί
να ξεχωρίσει, αλλά λόγω της
δημοτικότητάς του και για τα δύο μέρη είναι σημαντικός σύμμαχος."Αν
υπάρχει πολιτική βία, οι νέοι να πολεμούν νέους , αντί των πολιτικών, τότε με
κάνει άρρωστο. Αυτό για τους ανθρώπους δεν είναι
καλό. Είναι η αρχή του «Διαίρει και
βασίλευε» . Στις 5 Δεκεμβρίου 1976, στο Εθνικό Πάρκο Ηρώων,
Κίνγκστον, Ο Πρωθυπουργός της Τζαμάικας Μάικλ Μάνλεϊ για να κατευνάσει τα πνεύματα μεταξύ δύο
πολιτικών παρατάξεων , οργάνωσε ελεύθερη
συναυλία «Smile Jamaica » με τον BoBΜarley .
Δύο
μέρες πριν το Smile Jamaica , ο Μάρλεϊ, η γυναίκα του και ο μάνατζερ του Don
Taylor δέχτηκαν ένοπλη επίθεση από άγνωστο στο σπίτι των Μάρλεϊ. Ο Taylor
τραυματίστηκε στα πόδια και η γυναίκα του Μάρλεϊ Rita στο κεφάλι σοβαρά,
αργότερα ανάρρωσαν. O Μπομπ Μάρλεϊ τραυματίστηκε ελαφρώς στο στήθος και στο
βραχίονα. Η επίθεση έγινε λόγω πολιτικής του ανάμιξης, επειδή πολλοί θεώρησαν
ότι η συναυλία ήταν στην πραγματικότητα μια στρατηγική ανάκαμψης του Μάνλεϊ.
Παρ' όλα αυτά, η συναυλία πραγματοποιήθηκε με 80000 κοσμο και τραυματισμένο τον Bob χωρίς την κιθάρα του, και η Rita, με
επιδέσμους στο κεφάλι, εμφανίστηκαν όπως είχε προγραμματιστεί. Σε ερώτηση
δημοσιογράφου για το γεγονός, απάντησε: “Οι άνθρωποι που θέλουν να κάνουν κακό
στον κόσμο, δεν ξεκουράζονται ποτέ, γιατί να ξεκουραστώ εγώ.”
Ο Μάρλεϊ,
το 1976
θα μετακομίσει
για λίγο στο Λονδίνο, περίοδο που ο ίδιος είχε ονομάσει
“προσωπική εξορία”.
Εκεί ηχογραφεί δύο άλμπουμ, με τεραστια απηχηση διεθνως τα “Exodus” &“Kaya”.έμεινε στα βρετανικά charts για 56
συνεχείς εβδομάδες. Συμπεριελάμβανε τέσσερα singles: "Exodus", "Waiting In Vain", "Jamming" και το
"One Love", μια διασκευή του "People Get Ready" του Curtis
Mayfield.
Το 1978, One
Love Peace Concert
Στις 22
Απριλίου το 1978, περίπου 32.000 άνθρωποι συγκεντρώθηκαν στο εθνικό
στάδιο στο Κίνγκστον, για να παρευρεθούν στη συναυλία One Love Peace Concert,
που διοργανώθηκε με πρωτοβουλία του Μπομπ Μάρλεϊ και στόχευε στο να εξομαλύνει
την εμφύλια πολιτική διαμάχη στη Τζαμάικα ανάμεσα στο κυβερνών αριστερό Λαϊκό
Εθνικό Κόμμα και του αντιπολιτευόμενου Εργατικού Κόμματος. Δύο πιστολάδες του
Manley, ο Claudie Massop και ο Bucky Marshall οι οποίοι τόσα χρόνια
πρωταγωνιστούσαν σε άκρως βίαια σκηνικά πήραν την πρωτοβουλία να διοργανώσουν
την περίφημη έπειτα συναυλία One Love Peace Concert με σκοπό , να μαζέψουν
χρήματα για τη στέγαση των φτωχών και να στείλουν ένα μήνυμα για «εθνική
συμφιλίωση».Φυσικά από τη συναυλία δεν θα μπορούσε να λείπει ο Μάρλεϊ και έτσι
αποφάσισαν να τον βρουν στην Αγγλία και να τον πείσουν να πρωτοστατήσει σε αυτή
την προσπάθεια.
Ο μεγάλος τραγουδιστής της ρέγκε δέχτηκε, υπό τον όρο να
διεξαχθεί η συναυλία στις 22 Απριλίου 1978, επέτειο των 12 χρόνων από την
επίσκεψη του Χαϊλέ Σελασιέ στην Τζαμάικα, αυτοκράτορα της Αιθιοπίας, και
ηγετική φυσιογνωμία του κινήματος ρασταφάρι.Στη συναυλία τραγούδησαν μεγάλα
ονόματα της ρέγκε και όχι μόνο μουσικής, όπως ο Peter Tosh, ο Jacob “Killer” Miller, BigYouth, Lloyd Parkes & the we the people
band και ο little Junior Tucker headlined theshow.Η μεγάλη στιγμή της συναυλίας ήταν όταν ο Μάρλει
κάλεσε στη σκηνή τους δύο ηγέτες Michael
Manley και Edward Seaga που
καθόντουσαν στις μπροστινές σειρές του χώρου και τους ένωσε τα χέρια ψηλά στον
αέρα σε μια συμβολική κίνηση συμφιλίωσης.Η συναυλία αποτέλεσε ουσιαστικά την
απαρχή της εξομάλυνσης της έκρυθμης πολιτικής κατάστασης στη Τζαμάικα και
έμεινε ως μια από τις καλύτερες συναυλίες στην ιστορία. Οι δύο πολιτικοί
αντίπαλοι ξανασυναντήθηκαν πάλι με αφορμή το μεγάλου τραγουδιστή της ρέγκε αυτή
τη φορά στην κηδεία του Μάρλεϊ το 1981.
Το Babylon by Bus, ένα διπλό live άλμπουμ με 13
τραγούδια, κυκλοφόρησε το 1978 με τις καλύτερες κριτικές. Ολόκληρο το
άλμπουμ και συγκεκριμένα το τελευταίο τραγούδι "Jamming" με τις επευφημίες του κοινού, αποτύπωσε
την ένταση των ζωντανών εμφανίσεων του Μάρλεϊ. Το Survival, ένα «ανυπάκουο» και πολιτικά φορτισμένο άλμπουμ, κυκλοφόρησε το 1979.
Τραγούδια
σαν τα
"Zimbabwe", "Africa
Unite", "WakeUp and Live"και "Survival" αντικατόπτριζαν την
υποστήριξη του Μάρλεϊ στους αγώνες των Αφρικανών. Τις αρχές του 1980, κλήθηκε
να εμφανιστεί στον εορτασμό τις 17ης
Απριλίου, Μέρα Ανεξαρτησίας για την Ζιμπάμπουε ο Bob
Marley μαζί με τους Wailers εμφανίστηκε μπροστά σε 40.000 άτομα. Η συναυλία
ήταν μια από τις πιο σημαντικές στην καριέρα του και δόθηκε για την
απελευθέρωση της Zimbabwe.
Το Uprising
(1980)ήταν το τελευταίο στούντιο άλμπουμ του Μπομπ Μάρλεϊ
και ήταν μια από τις πιο θρησκευόμενες δημιουργίες του, συμπεριλαμβανομένων των
"RedemptionSong" και "Forever Loving Jah". Ήταν στο "Redemption Song" που ο Μάρλεϊ τραγούδησε τους φημισμένους
στίχους:
Emancipate
yourselves from mental slavery (Απελευθερώστε τον εαυτό σας
από την σκλαβιά του νου)None but ourselves can free our
minds… (Μόνο εμείς μπορούμε να αποδεσμεύσουμε το μυαλό μας...)
Το
Confrontation (1983) κυκλοφόρησε μετά τον θάνατο του και περιείχε
υλικό από ηχογραφήσεις κατά τη διάρκεια της ζωής του Μάρλεϊ, συμπεριλαμβάνοντας
το "Buffalo
Soldier" και νέες μίξεις παλιών singles που κυκλοφορούσαν μόνο στη
Τζαμάικα.
Τον Ιούλιο του 1977,
διαγνώστηκε κακόηθες μελάνωμα στα πόδια του Μάρλεϊ, για το οποίο πίστευε ο
ίδιος ότι ήταν τραύμα από το ποδόσφαιρο. Αρνήθηκε τον ακρωτηριασμό, αναφέροντας
ότι η επέμβαση θα επηρέαζε τον χορό του και σύμφωνα με την πίστη των
Ρασταφαριανών πως το σώμα πρέπει να είναι «ολόκληρο»:Rastanoabideamputation. Idon'tallowamantobedismantled.(Οι Ρασταφαριανοί
δεν κάνουν ακρωτηριασμούς. Δεν επιτρέπω σε κανένα να είναι διαμελισμένος)
Ο Μάρλεϊ μάλλον έβλεπε τους γιατρούς σαν samfai (απατεώνες).
Πιστός στις θρησκευτικές του απόψεις απέρριψε κάθε χειρουργική πιθανότητα και
έψαξε για εναλλακτικές λύσεις που δεν θα τις πρόδιδαν. Επίσης αρνήθηκε τη
σύνταξη διαθήκης, βασιζόμενος στην άποψη των Ρασταφαριανών ότι η συγγραφή
διαθήκης είναι η αποδοχή του αναπόφευκτου θανάτου, αμελώντας την αιώνια ζωή
("everliving", κατά τους Ρασταφαριανούς).
Ο καρκίνος εξαπλώθηκε
με μεταστάσεις στον εγκέφαλο, τους πνεύμονες, το ήπαρ (συκώτι) και στο στομάχι
του Μάρλεϊ. Μετά την εμφάνιση του σε δύο σόου στο Madison Square Garden στα
πλαίσια της φθινοπωρινής του περιοδείας (Uprising Tour), λιποθύμησε ενώ έκανε
τζόκιν στο Σέντραλ Παρκ της Νέα Υόρκης. Το υπόλοιπο της περιοδείας του
ακυρώθηκε διαδοχικά.
Ο Μπομπ Μάρλεϊ έπαιξε
την τελευταία του συναυλία στο Stanley Theater στο Πίτσμπουργκ της Πενσυλβάνιας
στις 23 Σεπτεμβρίου 1980. Η ζωντανή εκτέλεση του "Redemption
Song" στο Songs of Freedom ηχογραφήθηκε σε εκείνο το σόου. Μετέπειτα ο
Μάρλεϊ αναζήτησε βοήθεια από τον ειδικευμένο Γερμανό (από το Μόναχο) Josef
Issels αλλά ο καρκίνος του είχε ήδη προχωρήσει στο τελικό του στάδιο. Στις 4
Νοεμβρίου 1980, οκτώ περίπου μήνες πριν το θάνατό του κι ενώ βρισκόταν στις
ΗΠΑ, ο Μάρλεϊ βαπτίστηκε στην Αιθιοπική Ορθόδοξη Εκκλησία με το όνομα Μπερχανέ
Σελασιέ (Berhane Selassie = "Φως της Τριάδας") από τον αρχιεπίσκοπο
της Αιθιοπικής Ορθόδοξης Εκκλησίας. Υποστηρίζεται ότι η μητέρα του, Σεντέλα
Μπούκερ, τον πίεζε να βαπτιστεί, ενώ ο ίδιος αντιδρούσε όντας μέλος των Δώδεκα
Φυλών[4], αλλά τελικά συμφώνησε υπό το φόβο του θανάτου και ως χάρη προς τη
μητέρα του[5]. Σύμφωνα με τον αρχιεπίσκοπο της Αιθιοπικής Ορθόδοξης Εκκλησίας
Abuna Yesehaq, ο Μάρλεϊ εκκλησιαζόταν κι επιθυμούσε να βαπτιστεί για μεγάλο
διάστημα πριν το κάνει τελικά[6]. Αρκετοί Ρασταφαριανοί δυσαρεστήθηκαν με τη
δημοσιοποίηση της βάπτισης, που επήλθε με την κηδεία του, ενώ μέλη των «Δώδεκα
Φυλών» θεώρησαν τη βάπτισή του ως προδοσία κατά του κινήματος Ρασταφάρι. [7]
Αντίθετα άλλοι συγγραφείς τη θεωρούν ως προσχώρηση σε ήδη υπάρχον κίνημα το
οποίο διατηρούσε τις πολιτικές και κοινωνικές θέσεις και τα ιδιαίτερα
πολιτιστικά χαρακηριστικά των Ράστα, ενώ παράλληλα τιμούσε τον αυτοκράτορα
χωρίς να τον λατρεύει. Στο κίνημα αυτό ανήκαν και άλλα συγκροτήματα όπως οι
Abyssinians, αλλά και τα περισσότερα μέλη της οικογένειας του Μάρλεϊ. [8] H
μητέρα του ανήκε στην Αιθιοπική Ορθόδοξη Εκκλησία. O Μάρλεϊ έγινε μέλος του
Ρασταφαριανού κινήματος
, η κουλτούρα του οποίου έχει αποτελέσει στοιχείο κλειδί
για τη ρέγκε. Ανήκε στη ρασταφαριανή ομάδα «Δώδεκα φυλές του Ισραήλ» και
ειδικότερα στη «Φυλή του Ιωσήφ» όπου ανήκαν όσα μέλη είχαν γεννηθεί το μήνα
Φεβρουάριο, [1] και μάλιστα ο ίδιος έφερε το όνομα «Ιωσήφ» στα πλαίσια της
ομάδας [2] [3] Ήταν ο πρώτος που κατάφερε να διαδώσει τη μουσική των
Ρασταφαριανών από τις κοινωνικά αποξενωμένες περιοχές της Τζαμάικα στη διεθνή
μουσική σκηνή. Σήμερα χαρακτηρίζεται ως ένας "Ράστα" θρύλος.
Υιοθέτησε χαρακτηριστικά των Ρασταφαριανών όπως τα dreadlocks (είδος κόμμωσης),
η χρήση κάνναβης σαν ιερό στοιχείο Θείας Ευχαριστίας και η διατροφή ital (από
την αγγλική λέξη vital, φυσικές τροφές που δεν έχουν υποστεί χημική
επεξεργασία), τα οποία έγιναν από τα τέλη της δεκαετίας του '60 αναπόσπαστο
κομμάτι της προσωπικότητας του.
Καθώς επέστρεφε από την Γερμανία στο σπίτι του στη Τζαμάικα
για τις τελευταίες του μέρες, ο Μάρλεϊ χρειάστηκε να προσγειωθεί στο Μαϊάμι για
άμεση ιατρική περίθαλψη. Πέθανε στο
νοσοκομείο Cedars of Lebanon στο Μαιάμι της Φλόριντα το πρωί της 11ης Μαΐου
1981σε ηλικία 36 χρονών. Η
εξάπλωση του μελανώματος στους πνεύμονες και τον εγκέφαλο του προκάλεσε το
θάνατο. Τα τελευταία του λόγια στον γιο του Ziggy ήταν «Money can't buy life»
(«Τα λεφτά δεν αγοράζουν τη ζωή»). Έγινε δημόσια κηδεία στη Τζαμάικα, που
συνδύαζε στοιχεία από την Αιθιοπική Ορθόδοξη Εκκλησία
και την παράδοση του
Ρασταφαριανισμού. Αποτεφρώθηκε κοντά στο πατρικό του μαζί με την κιθάρα του
(Gibson Les Paul), μια ποδοσφαιρική μπάλα, ένα μεγάλο κλαδί κάνναβης, ένα
δαχτυλίδι που φορούσε καθημερινά (δώρο του πρίγκιπα της Αιθιοπίας Asfa Wossen,
μεγαλύτερου γιου του Χαϊλέ Σελασιέ Α') και μια Βίβλο. Ένα μήνα πριν τον θάνατο
του, έγινε μέλος του Τζαμαϊκανού Τιμητικού Τάγματος.
Η μουσική του Μπομπ Μάρλεϊ απέκτησε ολοένα και μεγαλύτερη
δημοτικότητα μετά το θάνατό του. Παραμένει δημοφιλής και γνωστός ανά τον κόσμο,
ιδιαιτέρως στην Αφρική.
Η φήμη του συνέχισε να μεγαλώνει διαρκώς έκτοτε μαζί με την
λατρεία για το πρόσωπό του, ειδικά από τους φτωχούς και κατατρεγμένους του
κόσμου, για τα δικαιώματα των οποίων δημιούργησε μουσικές και τραγούδησε
τραγούδια που θεωρούνται πλέον ιστορικά
Το 1994, το όνομα του γράφτηκε στο “RockandRollHallofFame”. Στην λίστα με τους 100
πιο σημαντικούς καλλιτέχνες του περιοδικού RollingStone, βρίσκεται στη θέση Νο11. Σε μια
συνέντευξη που είχε δώσει το1960 είχε πει:( Ο πατέρας μου ήταν λευκός και η
μητέρα μου μαύρη. Με φωνάζουν μιγά ή κάπως έτσι.
Δεν είμαι σε καμία πλευρά. Ούτε στην μαύρη, ούτε στην λευκή.
Είμαι στου Θεού την πλευρά, Αυτού που με έπλασε και με έκανε να προέρχομαι από
την μαύρη και την λευκή» είχε πει ο ίδιος ο μουσικός για τη μικτή καταγωγή του
η οποία έγινε αιτία για ρατσιστική αντιμετώπιση που εισέπραξε στα πρώτα χρόνια
της ζωής του)
Ο Μπομπ Μάρλεϊ τραγούδησε τον έρωτα, την αγάπη, αλλά και την
καταπίεση των μαύρων από τους λευκούς. Eζήσε στη δίνη των πολιτικών αντιπαραθέσεων στην πατρίδα του,
έγινε λαϊκό είδωλο και η ημερομηνία γέννησής του τιμάται ως Εθνική Εορτή στη
Τζαμάικα.
Ο τίτλος «Βασιλιάς της Ρέγκε», του ανήκει δικαιωματικά. Το
άλμπουμ «Legend»,
που κυκλοφόρησε τρία χρόνια μετά τον θάνατό του και περιέχει τις μεγαλύτερες
επιτυχίες του έχει γίνει 10 φορές πλατινένιο, με πωλήσεις που ξεπερνούν τα 12
εκατομμύρια αντίτυπα (2008)..
Ο BOBMARLEY πέθανε αλλά τα τραγούδια του μας ταξιδεύουν ακόμα.
1976: Μπάντα της χρονιάς (περιοδικό Rolling
Stone)
Ιούνιος 1978: Μετάλλιο Ειρήνης του Τρίτου
Κόσμου από τον Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών
Φεβρουάριος 1981: Τη τρίτη μεγαλύτερη τιμή
στη Τζαμάικα, το Τιμητικό Τάγμα της Τζαμάικα
Ο Μάρλεϊ εντάχθηκε στο Rock and Roll Hall of Fame το 1994.
1999: Το περιοδικό Time επέλεξε
το άλμπουμ Exodus ως το καλύτερο άλμπουμ του 20ου αιώνα.
Το 2001, τον χρόνο
που κέρδισε το "Βραβεία Γκράμι για Συνολική Προσφορά", ένα
ντοκιμαντέρ για τη ζωή του, το Rebel Music, προτάθηκε για το καλύτερο Μουσικό
Ντοκιμαντέρ στα Grammys. Με την συμμετοχή της Rita, των Wailers, των παιδιών,
των ερωμένων του, αλλά και πολλές φορές με τα ίδια του τα λόγια γίνεται η
εξιστόρηση της ζωής του.
Το "OneLove" ονομάστηκε το τραγούδι της χιλιετίας από το BBC
Φεβρουάριος 2001: Αστέρι στο Hollywood Walk of
Fame
Ψηφίστηκε σαν ένας από τους μεγαλύτερους
στιχουργούς σε ψηφοφορία του BBC.
Το 2004 μια επανεκτέλεση
του "ThreeLittleBirds" από
τους ZiggyMarleyκαι SeanPaulχρησιμοποιήθηκε
στην ταινία "SharkTale" (Καρχαριομάχος).
2004: Το περιοδικό RollingStone τον βαθμολογεί #11 στη λίστα του
για τους 50 Μεγαλύτερους Καλλιτέχνες Όλων των Εποχών. Την ίδια χρονιά επιλέγετε
4 φορές από το ίδιο περιοδικό στο Κατάλογος με τα 500 σημαντικότερα τραγούδια
όλων των εποχών στις θέσεις #37, #66, #296 και #443
Το καλοκαίρι του 2006
στη Νέα Υόρκη μετονομάστηκε ένα τμήμα της οδού "Church Avenue", από
την "Remsen Avenue" μέχρι την "East 98th Street" στο East
Flatbush του Brooklyn σε "Bob Marley Blvd".
2007: Πλακέτα
αφιερωμένη σε αυτόν από την κοινότητα NubianJak εμπιστοσύνη και υποστήριξη από το HerMajestiesForeignOffice.
Το 2007 στη ταινία
"I Am Legend" (Ζωντανός Θρύλος) με πρωταγωνιστή τον Γουίλ Σμιθ που
υποδύεται έναν επιζώντα από θανατηφόρο ιό που σχεδόν αφάνισε την ανθρωπότητα, ο
χαρακτήρας του Will, Δρ. Robert Neville, κατονομάζει τον Μπομπ Μάρλεϊ ως την
κύρια επιρροή στη φιλοσοφία της ζωής του. Ο σεβασμός του Neville προς τον
Μάρλεϊ προέρχεται από την άποψη του πως την βία και τον ρατσισμό μπορείς να τα
πολεμήσεις με μουσική και αγάπη. Ο Δρ. Robert Neville τραγουδά τους στίχους του
"Three Little Birds" και "I Shot The Sheriff" στην ταινία,
ενδιάμεσα ακούγεται το "Stir It Up" ενώ το "Redemption
Song" χρησιμοποιήθηκε στους τίτλους τέλους.
Ο Μπομπ Μάρλεϊ
απέκτησε 13 παιδιά: τρία με τη σύζυγό του Rita, δύο υιοθετημένα από
προηγούμενες σχέσεις της Rita, και τα υπόλοιπα οχτώ με διαφορετικές γυναίκες.
Τα παιδιά του με χρονολογική σειρά γέννησης είναι:
Imani Carole, 22
Μαΐου 1963, από την Cheryl Murray.
Sharon, 23
Νοεμβρίου 1964, κόρη της Rita από προηγούμενη σχέση.
Cedella 23
Αυγούστου 1967, από την Rita.
David
"Ziggy", 17 Οκτωβρίου 1968, από την Rita.
Stephen, 20
Απριλίου 1972, από την Rita.
Robert "Robbie", 16 Μαΐου 1972, από την Pat Williams.
Rohan, 19 Μαΐου 1972, από την Janet
Hunt.
Karen, 1973 από
την Janet Bowen.
Stephanie, 17
Αυγούστου 1974; σύμφωνα με την Cedella Booker (μητέρα του Μπομπ) ήταν κόρη της
Rita και ενός άντρα ονομαζόμενου Ital με τον οποίο η Rita είχε εξωσυζυγική
σχέση. Παρ' όλα αυτά το κορίτσι αναγνωρίστηκε σαν κόρη του Μπομπ.
Julian, 4 Ιουνίου
1975, από την Lucy Pounder;
Ky-Mani, 26
Φεβρουαρίου 1976, από την Anita Belnavis;
Damian, 21 Ιουλίου
1978, από την Cindy Breakspeare (καλλιτέχνης της Τζαζ και Μις Κόσμος 1976);
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου